Sellerijuice – Fördelar och nackdelar

Om du ännu inte har hört talas om sellerijuice, är det på tiden att du får lite information om den tidigare så ”utskällda grönsaken”. Selleri är nämligen för många en tråkig grönsak, den har en intetsägande smak och har därför inte blivit använd i många hem.

Men varför har sellerijuice blivit en trend, och vad är fördelarna och nackdelarna med sellerijuice?
 Fortsätt läs och få svaret på detta.

Fördelarna med sellerijuice
En av de största fördelarna med att dricka sellerijuice är den mängd du kan konsumera på kort tid. De flesta av oss vill inte äta mer än högst en selleristjälk (eller kanske ännu mindre).

När det kommer till sellerijuice, kan du snabbt dricka en hel del utan att känna att du får för mycket, eftersom det är lättare att smälta. Det är fördelen med att dricka sellerijuice, du får nämligen i dig en stor mängd av flera vitaminer och mineraler.

Andra kända fördelar med sellerijuice är att det har många hälsomässiga fördelar för dig och din hälsa. Exempelvis sägs det att sellerijuice är bra för din matsmältning. Har du problem med tarmarna, såsom förstoppning, menar många att sellerijuice kan hjälpa.

Om du ersätter ett mål eller mellanmål med ett glas sellerijuice, kan du få en massa näringsämnen i dig. Det ger känslan av sundhet och välmående, då du gör något bra för din kropp.

Om du behöver en kvalitets slowjuicer, så titta på Safter.se. Vi har handplockat ett urval av dom bästa slowjuicers, som är speciellt framtagna för att göra juice av selleristjälkar. – Klicka här för att se vilka slowjuicer vi rekommenderar för att juica selleristjälkar på Safter.se

Nackdelar med sellerijuice
Även om sellerijuicen innehåller många näringsämnen, som till exempel vitamin A, vitamin C, vitamin K, folsyra, kalcium, natrium, magnesium, fosfor m.m., skall du vara uppmärksam på att när du juicar selleri bryter du ner fiberinnehållet.

Här är det viktigt att du väljer en slowjuicer som bevarar största delen av både vitaminer och mineraler, men också fibrer, så du inte missar de sundhetsmässiga fördelarna.

Selleri förstärker koncentrationen av mikronäringsämnen och samtidigt förstärker det också sockerkoncentrationen. Socker finns naturligt i de flesta födoämne, inklusive selleri. När du juicar grönsaker – så som selleri – får du en koncentrerad källa av det naturliga sockerinnehållet.

Varför är det ett problem? Här kan du uppleva att ditt blodsocker toppar mycket lättare medan det är svårare att reglera. Det kan vara en nackdel om du redan upplever problem med ditt blodsocker.

Därför är sellerijuice en fördel för ditt välmående
Selleri har antioxidanta egenskaper, det hjälper till att bekämpa fria radikaler och toxiner i kroppen. Att äta eller dricka råvaror fyllda med antioxidanter sägs reducera risken för flera sjukdomar.

De antioxidanta egenskaperna för selleri har vid några undersökningar visat att grönsaken minskar risken för leversjukdom, gikt och hjärtsjukdomar. Det finns dock inte många undersökningar gjorda på människor, vilket man skall vara uppmärksam på.

Andra undersökningar visar på att selleri har antibakteriella och antiinflammatoriska egenskaper, vilket kan vara en fördel för sjukdomar som till exempel psoriasis, akne och andra hudsjukdomar.

I en undersökning av råttor med diabetes blev det bevisat att sellerifrö ändrade råttornas glukos- och insulinnivåer, samtidigt som det förbättrade deras vikt. I en annan undersökning fann man dessutom att selleri har möjlighet att reducera blodtrycket och kolesterolhalten hos djur med högt blodtryck eller förhöjt blodtryck.

Trots de många hälsomässiga fördelarna det sägs vara med selleri och sellerijuice, är det inte gjort någon större undersökning med mänskliga försökspersoner. Därför bör du alltid konsultera din läkare.

Recept: Sellerijuice för nybörjare
Skall du börja med att juica selleri och inte vet hur du ska börja, kan du testa detta recept. Enligt selleri-aposteln Anthony William är det en fördel att dricka sellerijuice utan andra ingredienser.

Ingredienser:
– 1 bunt selleri

Instruktioner:
– Skär selleristjälkarna i 2 – 3 cm stavar.
– Skölj i rent vatten.
– Kör sellerin i din slowjuicer.
– Nu kan du dricka din sellerijuice.

Tack för att du läst hela artikeln. Flera gånger i denna  artikel nämner vi en slowjuicer, som i motsats till den traditionella råsaftcentrifug juicern kör med lågt varvtal och långsamt pressar ut saften ur råvaran, istället för att centrifugera. Det är en långt mer skonsam process, som betyder att enzymer, vitaminer och mineraler bevaras, bl.a. för att juicen inte oxideras så kraftigt under framställningen i slowjuicern.

Safter.se har vi handplockat ett urval av slowjuicers, som är speciellt framtagna för att göra juice av selleristjälkar, som kan vara en utmaning för en del maskiner pga. de sega, strimlade fibrerna. – Klicka här för att se vilka slowjuicer vi rekommenderar för att juica selleristjälkar på Safter.se

Skriv et svar